Hieronder volgt een beknopt overzicht van de historie van het Popeye tractorpulling team. Wilt u echter de uitgebreide versie bekijken? Bezoek dan de uitgebreide historie pagina’s. Deze zijn zeker het bekijken waard en voorzien van foto’s en video’s.
Het Popeye tractorpulling team heeft een grote historie, welke begon in de 70’er jaren; de beginjaren van tractorpulling in Europa. Vanaf deze periode t/m ca. 2000 waren er grote veranderingen binnen de vrije klasse waar de vermogens toenamen tot wel 7000pk. Juist in deze periode was Popeye zeer succesvol.
De eerste Popeye zag in 1979 het levenslicht en kwam uit in de vrije klasse van de NTTO. Deze Popeye was voorzien van 2 Daf 575 diesel motoren.
Hier zijn enkele prijzen mee binnen gehaald, wat smaakte naar meer. Ook toen zaten de collega tractorpullers niet stil en de vraag naar meer vermogen nam toe, waardoor in 1980 Popeye vervangen werd door een nieuw gebouwd exemplaar. Deze werd voorzien van 2 Detroit 2-takt dieselmotoren, met hun karakteristieke geluid.
In 1982 werden de 2 Detroit dieselmotoren vervangen door 1 Allison V-12 vliegtuigmotor uit de 2e wereldoorlog. Vermogen en balans kwamen hierdoor perfect samen op Popeye en vele Nederlandse- en Europese titels werden behaald.
De Allison werd in 1985 uitgevoerd met methanolinjectie om de strijd met de collega tractorpullers aan te blijven gaan.
In 1989 werd er een nieuwe Popeye gebouwd, voorzien van 2 Allison motoren. Ook dit was een succes, want Q8 team Popeye (Q8 oils als hoofdsponsor) werd wederom Nederlands- en Europees kampioen.
Zoals het in deze tijd van tractorpulling ging, kwam er in 1991 een nieuwe Q8 team Popeye op de baan, maar nu met 3 Allison motoren.
Ook met deze configuratie zijn vele Nederlandse- en Europese titels behaald.
Jan van Alphen was vanaf het begin bestuurder van Popeye en in 1997 is Popeye ook in de 3,4 ton vrije klasse gaan deelnemen, met de zoon van Jan (John van Alphen) als vaste rijder in deze klasse.
Voor deze lichtere klasse werd er een Allison motor van Popeye gehaald, zodat 2 Allison motoren voor het vermogen zorgde, waarmee Popeye ook in de 3,4 ton vrije klasse vele Nederlandse- en Europese wedstrijden won.
Om de collega tractorpullers weerstand te kunnen blijven bieden, werden er, door de jaren heen, verschillende aanpassingen gedaan, waarvan de een beter uitpakte dan de andere, maar Popeye bleef een naam om rekening mee te houden.
Het jaar 2007 was er één met dieptepunten. Zo werd, in het begin van het seizoen, de vrachtwagen total-loss gereden.
Er werd een andere transportcombinatie gekocht en de schade aan Popeye werd gerepareerd, zodat Popeye weer kon deelnemen aan de wedstrijden.
Jan van Alphen is zondag 26 augustus 2007 op 58 jarige leeftijd overleden in het Royal Preston Hospital ten gevolge van een tragisch ongeval op de tractor pull in Great Eccleston (GB).
Hierna werd Popeye weer opgebouwd door de teamleden en werd er vanaf 2008 weer deelgenomen aan wedstrijden.
In 2009 werd het team getroffen door het plotse overlijden van het zeer betrokken teamlid Ad van Dongen. Mede door het wegvallen van deze vaste waarde binnen het team was er simpelweg niet voldoende tijd beschikbaar om op alle wedstrijden deel te kunnen nemen.
De 4,5 ton vrije klasse werd in 2012 vervangen door een 4,0 ton klasse. Het Popeye team had geen ambities om hier aan deel te gaan nemen. En zodoende werd er enkel in de 3,5 ton klasse deelgenomen in 2012.
Tijdens de laatste wedstrijd van Popeye in 2012 werd nog een dubbeloverwinning behaald.
Er werd na 2012 besloten om van de vrije klasse over te stappen naar een andere klasse. Echter in 2015 werd definitief besloten te stoppen met de geliefde tractorpulling hobby.