2011
In het seizoen van 2011 werd er door de NTTO een verandering in het wedstrijdsysteem ingevoerd wat ervoor moest zorgen dat de wedstrijdduur korter werd. Zo konden er op een wedstrijdsessie slechts 5 klassen/baan aan de start komen ipv 6.
Ook in 2011 werden er 2 indoors verreden en tijdens de indoor in Zwolle werd de crossbox van Popeye op een hoop gedraaid.
Enkel de behuizing zelf kon nog hergebruikt worden. Voor de 2e indoorwedstrijd werd Popeye weer gerepareerd en er werd ook nog een fanclubdag georganiseerd.
De crossbox werd met een full pull ingereden tijdens de wedstrijd in Ahoy, waar werd gestreden voor de Jan van Alphen trophee. Popeye werd keurig 4e, ondanks een defecte ontsteking en koersproblemen.
Na de indoorwedstrijden was het zaak om het eigen vervoer op orde te brengen. Hierdoor werden enkele wedstrijden gemist in het begin van het seizoen, en samen met een nieuwe puntentelling, was daardoor een topklassering voor 2011 zeker uitgesloten. Desondanks eindigde Popeye in 2011 toch nog op een 9e en 5e plaats in de competitie, in respectievelijk de 3,5- en 4,5 ton vrije klasse.
Het was nog een hele klus om de vrachtwagencombinatie gereed te krijgen voor gebruik. In April kwam de trailer terug van de straler/spuiter, waar al het ijzerwerk is gezandstraald en gespoten.
Hierna kon het opbouwen beginnen van de trailer. Telescoopmast, vloer, hydrauliek, elektra, etc… alles nieuw en alles werkt en past naar behoren.
De wedstrijd in het Drentse Eext was de eerste voor het Popeye tractorpulling team met de verbouwde trailer. Dat de buitenzijde van de trailer nog niet gespoten was, is van minder belang dan de binnenzijde en de delen welke uit het zicht zijn.
Tijdens de wedstrijd in Putten werd het differentieel op een hoop gedraaid en moest het reserve exemplaar gemonteerd worden voor de volgende wedstrijd in Cadzand.
In Cadzand werd voor het eerst gereden met waterinjectie. Popeye haalde hier een 2e plaats in de 4,5 ton vrije klasse.
Op uitnodiging werd er vertrokken naar Edewecht in Duitsland om daar te strijden in de 3,5 en 4,5 ton vrije klasse voor de Duitse Red shadow sleepwagen. Deze sleepwagen trekt heel anders dan de Nederlandse wagen. Helaas sneuvelde in de 4,5 ton een aandrijving van een ontsteking, maar desondanks was het team weer content met de uitnodiging, de ervaringen en de prestaties.
Tijdens de wedstrijd in Meerkerk zou Popeye enkel de 3,5 ton vrije klasse verrijden, omdat de 4,5 ton daar niet verreden werd. Na wat problemen met de DAF, kwam het team net op tijd op het terrein aan, maar gelukkig werd de wedstrijd een half uur later gestart met de 3,5 ton vrije klasse. Wederom een 9e plaats voor Popeye in deze klasse.
Wederom een uitnodiging, dit maal voor de wedstrijd in het Franse Bouconville, waar Popeye enkel de 4,5 ton deelnam en een mooie 3e plaats wist te behalen.
En wederom werd het Popeye tractorpulling team uitgenodigd voor deelname aan de wedstrijd in het Engelse Great Eccleston.
Hier werd zaterdag in de 3,5 ton deelgenomen en zondag werd deelgenomen in de 4,5 ton. Op zowel zaterdag als zondag werd een 2e plaats behaald.
Voor de laatste wedstrijd in Bakel werden de achterbanden van Popeye onder handen genomen en werd Popeye’s methanolinjectie anders afgesteld. Helaas pakte dit niet goed uit, want Popeye kwam niet op toeren in de 4,5 ton, daarom werd er in de 3,5 ton s’avonds buiten mededinging deelgenomen in de 4,5 ton configuratie, maar dan weer met de “oude” injectie setup. In de 3,5 ton pakten de motoren wel op.
Deze run was 1 van de laatste keren dat Popeye met 3 Allison motoren op de Nederlandse banen te zien was, want in 2012 kwamen er weer meer nieuwe veranderingen binnen de NTTO, waaronder het vervallen van de 4,5 ton.
Hier alle video’s van 2011 in een playlist.
2012
In 2012 werd de 4,5 ton helaas niet meer verreden, maar hiervoor was de “unlimited” in de plaats gekomen met een gewicht van 4 ton. Het Popeye tractorpulling team zag niet genoeg uitdaging om de tractor aan te passen om in deze nieuwe klasse deel te gaan nemen, ondanks een verdubbeling van het prijzengeld. Hierdoor werd in 2012 enkel deelgenomen in de voormalige 3500 kg klasse, welke vanaf 2012 de benaming “modified” had gekregen.
2012 begon met de indoorwedstrijden in Zwolle en Ahoy, waarbij Popeye in Zwolle s’middags een 5e plaats pakte in de 4500 kg klasse en s’avonds te maken kreeg met een defecte startmotor, waardoor in de modifieds geen officiële afstand gereden kon worden.
Tijdens de wedstrijd in Ahoy werd een 7e plaats in de modifieds behaald en in de Jan van Alphen trophee (4500 kg) werd een 5e plaats behaald.
Het seizoen van de grand national competitie begon met de wedstrijd in Stroe. Zoals eerder gemeld, reed Popeye dus enkel in de modifieds mee. De baankwaliteit in Stroe was hopelijk niet de standaard voor alle resterende grand national wedstrijden, want op national wedstrijden is de kwaliteit zeker zo goed. De linker Allison kreeg te maken met een defecte toerenbegrenzer, waardoor deze ophield met vermogen leveren. De waterinjectie van de rechter Allison V-12 motor functioneerde ook niet en Popeye eindigde op een 9e plaats.
Voor de demo runs die in Erichem gemaakt zouden worden, werden de schades gerepareerd en stond Popeye weer in optima forma aan de start. Helaas was de baan aan de zachte kant, waardoor er niet echt mooie runs gemaakt konden worden.
Na de demo’s in Erichem bleek de distributieaandrijving van de rechter Allison gesneuveld. Voor de eerstvolgende wedstrijd in Emmeloord werd dit gerepareerd evenals een olielekkende supercharger. Ook werden er nog wat wijzigingen aan het brandstofsysteem gedaan, zodat de Allisons minder brandstof zouden krijgen.
Tijdens de wedstrijd in Emmeloord, waar een prima baan lag, was het prachtig weer en liep Popeye weer eens ouderwets goed, waarmee een 1e plaats werd behaald (van onderen dan).
Na de wedstrijd in Emmeloord was alles nog heel en na het gebruikelijke onderhoud werd er vertrokken naar een wedstrijd in het Oostenrijkse Tulln, waarvoor het Popeye tractorpulling team was uitgenodigd.
Tijdens deze wedstrijd heeft Popeye een mooie show gegeven in zowel de 3500- als de 4500 kg klasse. Tevens werd hier 2 maal een 1e plaats behaald door Popeye.
Ook de afterparty in de tent was wel aardig door de grote potten bier. We hebben als team een zeer geslaagd weekend gahad in Oostenrijk en dergelijke trips zijn wel ver weg, maar zeker de moeite waard.
De eerstvolgende wedstrijd was die in Made, waar Popeye de proeftrek had en een full pull haalde. De sleepwagen werd verzwaard en in de officiële poging sneuvelde de supercharger van de rechter Allison en Popeye eindigde hierdoor op de laatste plaats.
De defecte supercharger werd vervangen, en tijdens de wedstrijd in Eext zou blijken of Popeye weer voldoende power had met deze supercharger. Dit bleek dus niet zo te zijn, want Popeye kon het verzet niet bolwerken en eindigde op een 7e plaats. Er was een duidelijk verschil in vuldruk waargenomen door de vuldrukmeters, waardoor deze supercharger na deze wedstrijd weer vervangen werd door een andere supercharger.
Ook werden er weer verschillende aanpassingen aan de brandstofinjectie gedaan, waardoor de brandstofflow naar de nozzle’s toe ca 20% lager was dan aan het begin van het seizoen.
In Putten werd de volgende “test” gereden en dit tot tevredenheid van het team; de Allisons liepen goed en brachten Popeye tot een 7e plaats in Putten.
Naar later zou blijken, was dit ook de allerlaatste Nederlandse wedstrijd voor Popeye.
Begin Augustus werd Popeye tentoongesteld tijdens de Trekker trek in Koudekerk aan de Rijn en daarna werd er meteen doorgereden naar het Franse Mouzeil om daar deel te nemen aan een Franse wedstrijd in zowel de 3500- als de 4500 kg klasse. Wederom een mooie, lange trip en dito wedstrijd.
In de 3500 kg klasse moest in de pull off, samen met Redoutable, nog gestreden worden voor het hoogste plaatsje op het ereschavot. Popeye won deze strijd en mocht de 1e plaats in ontvangst nemen.
In de 4500 kg klasse was het niet veel anders en mocht Popeye wederom de 1e plaats in ontvangst nemen.
Na de laatste run in de 4500 kg klasse, was echter wel de rechter Allison stil gevallen en na opstarten bleek de oliedruk te laag. Na thuiskomst bleek dat dit veroorzaakt werd door een kapot drijfstanglager en een gescheurde krukas, met alle gevolgen van dien.
Na de constatering van deze motorschade werd besloten dat de deelname in het Franse Moezeil dan maar de laatste wedstrijd voor Popeye was in 2012, het seizoen was immers toch bijna ten einde.
Er was al besloten om in een geheel andere klasse de uitdaging aan te gaan. Echter in 2015 werd door Thea en John besloten te stoppen met de geliefde tractorpulling hobby. Door veranderingen in persoonlijke situatie van John (huis, hypotheek, niet meer parttime werken, etc) ontstond er een gebrek aan voldoende tijd om Popeye op een Popeye waardige manier op de baan te kunnen houden.
De dubbeloverwinning in Mouzeil was dus het laatste optreden van Popeye.
Alle Allison motoren en onderdelen werden verkocht.
De tractor is in onderdelen verkocht naar verschillende eigenaars binnen Europa.
De trailer is naar Engeland verhuist.
Hiermee is het hoofdstuk “Tractorpulling” voor Thea van Alphen gesloten.